The production of knowledge about the relationship between education and religion targeting indigenous peoples in Brazil (1990-2018)
DOI:
https://doi.org/10.20435/tellus.vi44.664Keywords:
bibliographic balance, education for indigenous people, religion, history of educationAbstract
The study comprises a mapping of the production on education for indigenous people related to religion, from the identification of theses and dissertations on the journal portal of the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel (CAPES), of the Digital Library of Theses and Dissertations (BDTD/IBICT) and from the works published in the Annals of the Brazilian Congress on the History of Education (CBHE), in the period between 1990 and 2018. In an inventive way, the research sought to analyze the thematic and methodological approaches, as well as the sources researched and the time frames chosen by the researchers. The investigation carried out made it possible to identify that the dissertations, theses, and completed works mostly privileged, as the object of study, the relationship between education and religion, the missionaries and the education given to the indigenous people of different ethnicities, the indigenous policy and its relationship with school education, and the pedagogies used by Jesuits in Portuguese America in the 16th, 17th and 18th centuries. In this way, they approached themes, until then, not chosen by the researchers of the graduate courses. Thus, it was possible to verify that education for indigenous people and indigenous school education are already thematic of privileged research by researchers, thus contributing to the writing of the history of education in Brazil, with new subjects, spaces, and temporalities. However, it was also found that there is a need for the expansion of this research in terms of time, geography, and ethnicity.
References
BITTENCOURT, Circe Fernandes. História da educação indígena no Brasil: percursos de pesquisas. Revista Anuario de Historia de la Educación, Buenos Aires, v. 18, n. 2, 2017. p. 100-13.
BRASIL. Ministério da Educação. Educação escolar indígena: diversidade sociocultural indígena ressignificando a escola. Brasília-DF, 2007.
BRASIL. Parecer CNE/CEB n. 14/99, de 14 de setembro de 1999. Sobre as diretrizes curriculares nacionais da educação escolar indígena. Diário Oficial da União, Brasília-DF, 19 de outubro de 1999. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/1999/pceb014_99.pdf. Acesso em: 26 out. 2018.
BRASIL. Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Lei de Diretrizes e Bases da Educação. Brasília-DF, 1996.
BRASIL. Assembleia Nacional Constituinte. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília-DF, 1988.
CANDAU, Vera Maria. Direitos humanos, educação e interculturalidade: as tensões entre igualdade e diferença. In: CANDAU, Vera Maria (Org.). Educação intercultural na América Latina: entre concepções, tensões e propostas. Rio de Janeiro: 7 Letras, 2009.
CARVALHO, Marta Maria Chagas. Manuais de pedagogia, materialidade do impresso e circulação de modelos pedagógicos no Brasil. Revista Colombiana de Educación, Bogotá, v. 20, n. 52, p. 114-35, 2007.
CARVALHO, Raquel Alves. Os missionários metodistas na região de Dourados e a educação indígena na Missão Evangélica Caiuá (1928-1944). 2004. 133 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Metodista de Piracicaba, São Paulo, SP, 2004.
FERREIRA, Norma Sandra de A. As pesquisas denominadas “estado da arte”. Educação & Sociedade, São Paulo, v. 23, n. 79, p. 257-72, ago. 2002.
FERREIRA, Mariana Kawall Leal. A educação escolar indígena: um diagnóstico crítico da situação no Brasil. In: LOPES DA SILVA, Aracy; FERREIRA, Mariana Kawall Leal. (Org.). Antropologia, história e educação: a questão indígena e a escola. São Paulo: Global, 2001.
JULIA, Dominique. Cultura escolar como objeto histórico. Revista Brasileira de História da Educação, São Paulo, v. 20, n. 1, p. 63-82, 2001.
LE GOFF, Jacques. História e memória. Campinas: UNICAMP, 1992.
LE GOFF, Jacques. Memória. In: LE GOFF, Jacques. História e memória. 5. ed. Campinas: UNICAMP, 2003.
SAVIANI, Dermeval. História da história da educação no Brasil: um balanço prévio e necessário. Eccos Revista Científica, São Paulo, v. 10, n. especial, p. 147-67, 2008.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Todos os artigos publicados na Revista Tellus estão disponíveis online e para livre acesso dos leitores, tem licença Creative Commons, de atribuição, uso não comercial e compartilhamento pela mesma. Direitos Autorais para artigos publicados nesta revista são do autor, com direitos de primeira publicação para a revista. Em virtude de aparecerem nesta revista de acesso público, os artigos são de uso gratuito, com atribuições próprias, em aplicações educacionais e não-comerciais.