Among Historical Aspects, School Education and the Indigenous Intercultural Praxis ff the Kagwahiva Parintintin in the Traíra Village in Humaitá-AM

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20435/tellus.v23i50.875

Keywords:

Parintintin people, indigenous school education, interculturality, teacher´s praxis

Abstract

This text is a transmuted substrate of the dissertation “Ideology and curriculum in Indigenous School Education: Construction of the Intercultural of Parintintin People” defended in 2019 – by the postgraduate program in Science and Humanities Teaching – PPEGCH at the Federal University of Amazonas, the research was carried out by the referred author in 2018. In view of this, we aim in this article to make a systematic discussion about Parintintin intercultural school education, starting from the the reality of the Traíra village and of the teachers and their intercultural praxis of insurgency, cultural resistance, especially in the aspects of reaffirmation of traditional culture in the educational processes that occur as a whole in this indigenous community. Under this context, we will approach interculturality from the perspective of the decolonial author Wash (2007, 2009, 2017) who makes an epistemo-political analysis of the interculturality process in education. For the elaboration of this dialogue was realized in locus a bibliographic, documentary and field research, with visits to monitor the processes that were investigated.

Author Biographies

Luciane Rocha Paes, Universidade Federal do Amazonas (UFAM)

Doutoranda em Educação na Universidade Federal do Amazonas (UFAM). Mestre em Ensino de Ciências e Humanidades pela UFAM. Graduada em Pedagogia pela Faculdade Salesiana Dom Bosco. Colaboradora do projeto de pesquisa Formação de Professores/as na Tríplice Fronteira Amazônica Brasil - Peru - colômbia: decolonialidade, interculturalidade crítica e ação participativa. Possui pesquisa em andamento sobre formação de professores indígenas no Amazonas.

Eulina Maria Leite Nogueira, Universidade Federal do Amazonas (UFAM)

Doutora em Educação (Currículo) pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP). Mestre em Educação pela Universidade Federal do Amazonas (UFAM). Licenciada em Estudos Sociais e graduada em História e Pedagogia pela UFAM. Professora adjunta da UFAM. Possui experiência na educação, com ênfase nas seguintes áreas: formação de professores, políticas públicas, educação do campo, educação indígena e diversidade cultural. Credenciada no Programa de Pós-Graduação Mestrado em Ensino: Ciências e Humanidades na UFAM.

Waldir Ferreira de Abreu, Universidade Federal do Pará (UFPA)

Pós-Doutor em Ciências da Educação pela Universidade de Coimbra (UC). Doutor em Ciências Humanas e Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (PUC-Rio). Mestre em Educação e Políticas Públicas pela Universidade Federal do Pará (UFPA). Especialista em Educação Especial e Especialização em Serviço Social na Gestão das Políticas Sociais pela UFPA. Graduado em Pedagogia e Licenciatura em Educação Especial pela UFPA. Professor Associado II da UFPA. Coordenador do Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGED/ICED) na UFPA. Professor de Didática e Filosofia da Educação na UFPA e líder do Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação, Infância e Filosofia (GEPEIF/UFPA/CNPq).

Rita Floramar Fernandes dos Santos, Universidade Federal do Amazonas (UFAM)

Doutoranda do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Amazonas (UFAM). Mestre em Educação pela UFAM. Licenciada plena em Pedagogia pela UFAM. Professora assistente da UFAM. Experiência na área de Educação, atuando principalmente nos seguintes temas: formação de professores, educação escolar indígena, currículo, formação de professores indígenas, política afirmativa, interculturalidade, diálogo intercientífico, pedagogia decolonial e ensino superior.

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Published

2023-03-02

How to Cite

Paes, L. R., Nogueira, E. M. L., Abreu, W. F. de ., & Santos, R. F. F. dos . (2023). Among Historical Aspects, School Education and the Indigenous Intercultural Praxis ff the Kagwahiva Parintintin in the Traíra Village in Humaitá-AM. Tellus, 23(50), 55–91. https://doi.org/10.20435/tellus.v23i50.875