Everyday life of indigenous school education: from resistance to the possibilities of intercultural dialogues

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20435/tellus.v21i46.768

Keywords:

indigenous school education, indigenous teachers, interculturality

Abstract

The text sought to highlight the daily life of indigenous school education and discuss the limits and efforts of six indigenous teachers to promote intercultural dialogues, in their classroom, in two schools located in the Francisco Horta Barbosa Indigenous Reserve in Dourados, in the state of Mato Grosso from the South. Based on post-critical studies, based on the inspiration of educational ethnography, the instruments used were observation and semi-structured interviews, in addition to posters, figures and drawings produced by the students, which were given to us by the aforementioned teachers. The research evidenced that even with the invisibility on the part of the educational administrations, the teachers look for possibilities so that their students learn, resinify their culture without, however, ignoring the western culture that surrounds them.

Author Biographies

Ilma Saramago, Universidade Federal da Grande Dourados (UFGD)

Doutora e Mestre em Educação pela Universidade Federal da Grande Dourados. Graduada em Pedagogia e em Letras pela Universidade Federal de Rondônia. Membro do Grupo de Pesquisa em Educação Inclusiva (GEPEI/UFGD).

Marilda Moraes Garcia Bruno, Universidade Federal da Grande Dourados (UFGD)

Doutora em Ensino da Educação Brasileira pela Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”. Mestre em Educação pela Universidade Católica Dom Bosco. Pedagoga com Habilitação em Educação Especial (Ensino do deficiente Visual) pela Universidade de São Paulo. Graduada em Letras pela Universidade do Sagrado Coração. Professora Associada, aposentada na Universidade Federal da Grande Dourados (UFGD). Docente do Programa de Pós-Graduação em Educação da Faculdade de Educação. Pesquisadora da Linha Educação e Diversidade.

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Published

2022-03-16

How to Cite

Saramago, I., & Bruno, M. M. G. (2022). Everyday life of indigenous school education: from resistance to the possibilities of intercultural dialogues. Tellus, 21(46), 9–32. https://doi.org/10.20435/tellus.v21i46.768