Traditional knowledge and political-pedagogical project in Terena community schools in Mato Grosso do Sul

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20435/tellus.v23i50.897

Keywords:

Political-Pedagogical Project, traditional knowledge, Terena, indigenous school education, indigenous teachers

Abstract

This article deals with the relationship between traditional knowledge or ethnoknowledge and the Political-Pedagogical Project (PPP) in public schools in Terena villages in the State of Mato Grosso do Sul. The essay was prepared from empirical data recorded during fieldwork carried out in 2021, plus the analysis of publications on the subject and experiences that mark the authors professional trajectory. The PPP is considered an official document of great relevance to the organization and functioning of public schools, the education of indigenous people and the appreciation of traditional knowledge.

Author Biographies

Paulo Roberto Vilarim, Instituto Federal de Mato Grosso do Sul (IFMS)

Doutorando em História da Ciência e Educação Científica pela Universidade de Coimbra (CFisUC). Mestre em Física da Matéria condensada pela Universidade Estadual de Maringá (UEM). Bacharel em física pela UEM. Licenciado em física pela Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR). Professor de Física do Instituto Federal DE Mato Grosso do Sul (IFMS). Mestre em Física da Matéria condensada pela UEM.

Décio Ruivo Martins, Universidade de Coimbra (CFisUC)

Doutorando em História e Ensino da Física pela Universidade de Coimbra (CFisUC). Coordenador do Curso de Doutoramento em História das Ciências e Educação Científica da Universidade de Coimbra.

Sérgio Paulo Jorge Rodrigues, Universidade de Coimbra (CFisUC)

Doutor em química e professor do Departamento de Química na Universidade de Coimbra (CQC-UC). A sua área de investigação é a química teórica e computacional e as suas aplicações em química ambiental, astroquímica e química medicinal. Tem também interesse pelo ensino e história da química, assim como pela divulgação e comunicação de ciência.

Jorge Eremites , Uiversidade Fedral de Pelotas (UFPel)

Doutor em História/Arqueologia pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS). Docente na Universidade Federal de Pelotas (UFPel) e bolsista de produtividade em pesquisa do Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq).

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Published

2023-03-02

How to Cite

Vilarim, P. R., Martins, D. R., Rodrigues, S. P. J. ., & Eremites , J. . (2023). Traditional knowledge and political-pedagogical project in Terena community schools in Mato Grosso do Sul. Tellus, 23(50), 31–53. https://doi.org/10.20435/tellus.v23i50.897