Facial paintings of the Boe Bororo: some visual considerations from ethnographic, netnographic and bibliographic research
DOI:
https://doi.org/10.20435/tellus.v20i43.759Keywords:
valorization, indigenous people, culture, Boe, graphicsAbstract
One of the most relevant aspects of the cultural richness of the Boe Bororo people is the artistic expression, which exhibits an exuberance and aesthetic sophistication of your own. This iconographic work delimits one of these expressions, which is face painting. For this, this work introductively presents the history of these people and their parental divisions, also called clans, so that the reader can understand the logic of the divisions that this art assumes in its cultural context. It is important to note that this is not a completed research, as the greatness of these paintings has not yet been fully identified. It starts from an Ethnographic, Netnographic, and Bibliographic work built by a designer Boe Bororo and a “braedog” (non-indigenous) designer. We opted to use the digital illustration resource for visual representations.
References
NOVAES, Sylvia Caiuby. Mulheres, homens e heróis: dinâmica e permanência através do cotidiano da vida Bororo. São Paulo: FFLCH/USP, 1986. 244 p. (Antropologia, v. 8). [Apresentado originalmente como Dissertação de Mestrado. USP, 1979].
LEVI-STRAUSS, Claude. Tristes Trópicos. São Paulo: ANHEMBI, 1957.
SCOTTI, Osvaldo; BOFFI; Giulio. A Epopéia Bororo. Campo Grande, MS: UCDB, 2001.
AGUILERA URQUIZA, Antonio Hilario. Civilizar o índio: a dupla face da catequese positivista na prática dos missionários entre o povo Bororo no Mato Grosso. In: MARIN, Jérri Roberto (Org.). Religiões e identidades. Dourados: Ed. UFGD, 2012. p. 259-78.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Todos os artigos publicados na Revista Tellus estão disponíveis online e para livre acesso dos leitores, tem licença Creative Commons, de atribuição, uso não comercial e compartilhamento pela mesma. Direitos Autorais para artigos publicados nesta revista são do autor, com direitos de primeira publicação para a revista. Em virtude de aparecerem nesta revista de acesso público, os artigos são de uso gratuito, com atribuições próprias, em aplicações educacionais e não-comerciais.