The Formation of the Person in Tentehar Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20435/tellus.v23i50.858

Keywords:

education, Tentehar people (guajajara), origin rituals, complexity

Abstract

The iconography presents a description of significant moments in the formation of the person in the Tentehar ancestral education. The text results from experiences in rituals, extension activities, research and collaborations with the Tentehar people (Guajajara) of the Arariboia Indigenous Land in the state of Maranhão over the past seven years. The work was funded by the Maranhão Research Foundation (FAPEMA) and the National Council for Scientific and Technological Development (CNPQ). In Tentehar culture mythical narratives experienced in rituals transmit values that educate in their cosmology. In this culture, the ancients, grandmothers, and master singers carry in their memories beliefs, knowledge, and wisdoms shared between different generations. They conduct the rituals of childhood and puberty, which are repeated year after year, to form and reactivate in the individual and collective memory their primordial values. The care for the life of the new generations and, of the different beings, guides the formative process in their rituals.

Author Biographies

Maria José Ribeiro de Sá, Instituto Federal de Ciência e Tecnologia do Maranhão (IFMA)

Doutora em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN). Mestre em Educação pela Universidade do Estado do Pará (UEPA). É graduada em Pedagogia pela Universidade Federal do Maranhão (2008). Possui especialização em Metodologia do Ensino Superior pela UEMA (2003) e bacharelado em Administração de Empresas pela Universidade Estadual do Maranhão (2001). É Pedagoga do Instituto Federal de Ciência e Tecnologia do Maranhão Campus Imperatriz, atuando atualmente como chefe do Departamento de Ensino Superior e Tecnologia. É membro do grupo de Estudos da Complexidade (GRECOM/NATAL), e do NEABI/IFMA. É membro titular do colegiado dos cursos de Licenciatura em Física, Ciência da Computação e Engenharia Civil. Colabora com a coordenação do projeto de extensão De Olho no Céu e Escola Ciências.Tem experiência em Educação e pesquisa principalmente nos seguintes temas: Saberes e Pedagogias Tentehar; Pedagogias Indígenas; Pensamento Ind´ígena; Educação Escolar Indígena; Educação Intercultural e Educação Científica.  

Maria da Conceição de Almeida, UNIVERSIDADE FEDERAL DO RIO GRANDE DO NORTE

Doutora em Ciências Sociais pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP). Antropóloga. Professora Titular do Departamento de Fundamentos e Políticas da Educação do Centro de Educação da Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN). Professora dos Programas de Pós-Graduação em Educação e em Ciências Sociais da UFRN. Coordenadora do Grupo de Estudos da Complexidade – GRECOM. Membro da Association International pour la Pensée Complexe, Paris. Membro do Conselho Científico Internacional da Multiversidad Mundo Real Edgar Morin (Hermosillo – México). Membro do Conselho da Cátedra para la Transdisiplinaridad (Valladolid – Espanha). Coordenadora, pelo Grecom/UFRN, do primeiro ponto brasileiro da Cátedra Itinerante Unesco Edgar Morin – CIUEM, com sede em Buenos Aires, Argentina.

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Published

2023-03-02

How to Cite

de Sá, M. J. R. ., & Almeida, M. da C. . de. (2023). The Formation of the Person in Tentehar Education. Tellus, 23(50), 349–365. https://doi.org/10.20435/tellus.v23i50.858

Issue

Section

Iconografia