The citation market of indigenous authorities in Brazil: a political study (2016-2024)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20435/tellus.v22i49.877

Keywords:

indigenous enunciations, Qualis Periodicals, PNLD, didactic materials

Abstract

The present paper presents the empirical extension of a research that explored data regarding the presence of indigenous authorship in scientific journals, in the National Didactic Book Plan (NDBP- 2020 – 2024 - called PNLD in Brazil) and, additionally, a case study in an institute evaluated as one of the highest scoring schools in evaluation rankings of the Southeastern Brazilian region. Therefore, it derives from quantitative and qualitative analysis based on the assumption that "indigenous self-writing" is radically multiple and decentered from the notion of a merely human, modern, universalistic individual. In a second moment, in the qualitative analysis, it investigates the geography of quotations and the influence of indigenous enunciations by choosing, for this purpose, some PNLD books and didactic materials that brought Amerindian elocutions in greater repetition and accumulation. In the course of this analysis, minority themes and agendas, that have been highlighted in recent years by Law 11,645/08 (Brazil’s Law), will be discussed, that made mandatory the inclusion of indigenous and African studies in literary productions. The recognition of indigenous authorship in global geopolitics citation market reveals the existence of knowledge that begins to rise up in the direction of previously occupied spaces. However, from the results research, was observed the decrease of these authorships in the first person and in didactic materials and/or scientific journals. Therefore, the article emphasizes the interpellation of school/scientific materials in a research guided by writing, the economy of citations, and finally the effects of difference in the school environment.

Author Biographies

Danielle Bastos Lopes, Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)

Pós-doutoranda na Universidad Autónoma Metropolitana (UAM ). Pós Doutora pela Universidad de Salamanca (USAL). Doutora em Educação pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ). Mestre em História Social e graduada em Pedagogia pela UERJ. Professora adjunta e Procientista na UERJ. Docente do Programa de Pós-Graduação de Ensino em Educação Básica (PPGEB) na UERJ. Líder do Grupo de Pesquisa Estudos Ameríndios e Fronteiras (GEAF - CNPq).

Juliana Rios Luiz, Pós-doutoranda na Universidad Autónoma Metropolitana (UAM)

Pós-doutoranda na Universidad Autónoma Metropolitana (UAM). Pós Doutora pela Universidad de Salamanca (USAL). Doutora em Educação pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ). Mestre em História Social e graduada em Pedagogia pela UERJ. Professora adjunta e Procientista na UERJ. Docente do Programa de Pós-Graduação de Ensino em Educação Básica (PPGEB) na UERJ. Líder do Grupo de Pesquisa Estudos Ameríndios e Fronteiras (GEAF - CNPq).

References

ALVAREZ, S. E. Introduction to the project and the volume: enacting a translocal feminist politics of translation. In: ALVAREZ, S. E.; COSTA, C. L.; FELIU, V.; HESTER, R.; KLAHN, N.; THAYER, M. (Ed.). Translocalities/Translocalidades: feminist politics on translation in the Latin/a Americas. Durham: Duke University Press, 2014. p. 1-19.

BANIWA, G. J. S. A conquista da cidadania indígena e o fantasma da tutela no Brasil contemporâneo. In: RAMOS, A. R. (Org.). Constituições Nacionais e povos indígenas. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2012. p. 206-27.

BASTOS LOPES, D. O direito de estudar o indígena: sedução, estranhamentos e diferença em salas de aula. Cadernos CEDES (UNICAMP) Impresso, Campinas, v. 39, n. 109, p. 277-96, 2019.

BASTOS LOPES, D. A presença do invisível em escolas indígenas: escolarização, diferença e cosmologia entre os povos Mbyá (Guarani) do Rio de Janeiro. Cadernos Cimeac, Uberaba, v. 7, n. 2, p. 103-19, 2017.

BELAUNDE, L. E. Resguardo e sexualidade(s): uma antropologia simétrica das sexualidades amazônicas em transformação. Cadernos de Campo, São Paulo, n. 24, p. 538-64, 2015.

BRASIL. Ministério da Educação [MEC]. PNLD 2020: história – guia de livros didáticos. Brasília, DF: MEC; Secretaria de Educação Básica, 2019. Disponível em: https://pnld.nees.ufal.br/assets-pnld/guias/Guia_pnld_2020_pnld2020-historia.pdf. Acesso em: 5 maio 2021.

BRASIL. Lei n. 11.645/08 de 10 de março de 2008. Altera a Lei n° 10.639, de 9 de janeiro de 2003. Diário Oficial da República Federativa do Brasil: Brasília, DF, 2008.

COSTA, C. L.; ALVAREZ, S. E. A circulação das teorias feministas e os desafios da tradução. Estudos Feministas, Florianópolis, v. 21, n. 2, p. 579-86, 2013.

CUNHA, M. C. Cultura com aspas e outros ensaios. São Paulo: Cosac & Naify, 2009.

CUSICANQUI, S. R. Sociología de la imagen: miradas ch’ixi desde la história andina. Buenos Aires: Tinta Limón, 2015.

FOUCAULT, M. A escrita de si. In: FOUCAULT, M. O que é um autor? Lisboa: Passagens, 1992. p. 129-60.

FRANCA, A. Reconhecendo os conhecedores: pensadores indígenas como fonte de informação para a escrita acadêmica. In: DORRICO, J.; DANNER, F.; DANNER, L. F. (Org.). Literatura indígena brasileira contemporânea: autoria, autonomia, ativismo. Porto Alegre: Editora Fi, 2020. p. 285-95.

FRANCA, A.; MUNDURUKU, D.; GOMES, T. (Org.). Bibliografia das publicações indígenas do Brasil. In: SEMINÁRIO INTERNACIONAL A ARTE DA BIBLIOGRAFIA, 6., 2019, Florianópolis. Anais [...]. Florianópolis: UDESC / UFSC, 2019. Disponível em: https://pt.wikibooks.org/wiki/Bibliografia_das_publica%C3%A7%C3%B5es_ind%C3%ADgenas_do_Brasil. Acesso em: 17 ago. 2021

FREIRE, J. R. B. Changing policies and language ideologies with regard to indigenous languages in Brazil. In: CAVALCANTI, M. C.; MAHER, T. M. (Org.). Multilingual Brazil: language resources, identities and ideologies in a globalized world. New York: Routledge, 2018. p. 27-40.

GEERTZ, C. O saber local - novos ensaios em antropologia interpretativa. Petrópolis: Vozes, 1997.

JUSTICE, D. H. Why indigenous literatures matter. Waterloo Ontario: Wilfrid Laurier University Press, 2018.

KLAHN, N. Locating women's writing and translation in the Americas in the age of latinamericanismo and globalization. In: ALVAREZ, S. E.; COSTA, C. L.; FELIU, V.; HESTER, R.; KLAHN, N.; THAYER, M. (Ed.). Translocalities/Translocalidades: feminist politics on translation in the Latin/a Americas. Durham: Duke University Press, 2014. p.39-56.

KRENAK, E.; BASTOS LOPES, D.; PEIXOTO, L. “Com que sangue foram feitos meus olhos?” Conversando com Edson Krenak sobre literaturas e metodologias indígenas. Revista Teias, Rio de Janeiro, v. 22, [n. 70 especial], p. 12-28, 2021.

MOTTA, A. La “charapa ardiente” y la hipersexualización de las mujeres amazónicas en el Perú: perspectivas de mujeres locales. Sexualidad, Salud y Sociedad – Revista Latinoamericana, Rio de Janeiro, n. 9, p. 29-60, 2011.

OVERING, J. K. In praise of the everyday: trust and the art of social living in an Amazonian community. Ethnos, London, v. 68, n. 3, p. 293-316, 2003.

RODRÍGUEZ, P. G. Desafíos y oportunidades del sistema educativo ante la inmigración y la diversidad cultural. Revista Educação Temática Digital, Campinas, v. 3, n. 23, p. 626-40, 2021.

SAINT-PIERRE, E. A. An always already absent collaboration. Cultural Studies - Critical Methodologies, [s.l.], v. 14, n. 4, 374-79, 2014.

SAINT-PIERRE, E. A. The appearance of data. Cultural Studies - Critical Methodologies, [s.l.], v. 13, n. 4, p. 223-27, 2013.

SCOTT, J. W. The evidence of experience. Critical Inquiry, Chicago, v. 17, n. 4, p. 773-97, 1991.

SMITH, L. T. Decolonizing methodologies: research and indigenous peoples. New York: University of Otago Press, 2012.

TAIAIAKE, A. Wasáse: indigenous pathways of action and freedom. Toronto:

University of Toronto Press, 2005.

TERENA, M. A literatura indígena deve atender ao interesse das comunidades indígenas! In: DORRICO, J.; DANNER, F.; DANNER, L. F. (Org.). Literatura indígena brasileira contemporânea: autoria, autonomia, ativismo. Porto Alegre: Editora Fi, 2020. p. 99-102.

WILSON, S. Research is ceremony: indigenous research methods. Halifax: Fernwood Publishing, 2008.

Published

2022-10-24

How to Cite

Lopes, D. B., & Luiz, J. R. (2022). The citation market of indigenous authorities in Brazil: a political study (2016-2024). Tellus, 22(49), 91–108. https://doi.org/10.20435/tellus.v22i49.877

Issue

Section

Dossiê Estudos indígenas, políticas curriculares e políticas linguísticas