Ethnomathematics and indigenous school education: teaching through a fishing activity

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20435/tellus.v0i42.691

Keywords:

practices, fishing, ethnothematics, indigenous

Abstract

This work involves the culture of the Paiter Suruí ethnic group and the teaching in the indigenous school. As a research methodology, we used participant observation, with ethnographic characteristics, in a traditional fishing practice, conversation circles and interviews with indigenous teachers. The goal was to show connections of curricular contents in indigenous school education with this cultural practice of the ethnicity. Based in Ethnomathematics Program, we identified different activities carried out for school content, with this traditional knowledge, which empower the teacher and his students culturally, socially, politically and affectively. We have found, through reports of indigenous teachers, that the observed cultural practice is used in teach of Mathematics, Native Language and Indigenous Culture.

Author Biographies

José Roberto Linhares de Mattos, Universidade Federal Fluminense (UFF)

Pós-doutor em Educação pela Universidade de Lisboa. Professor do Programa de Doutorado da Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática; do Programa de Pós-Graduação em Educação Agrícola da Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro; e da Universidade Federal Fluminense

 

Sandra Maria Nascimento de Mattos, Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro (UFRRJ)

Doutora em Educação pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)/Universidade Católica Portuguesa. Professora do Programa de Pós-Graduação em Educação Agrícola da Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro.

 

Gamalonô Surui, Secretaria de Educação do Estado de Rondônia

Mestre em Educação pela Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro (UFRRJ). Professor da Escola Indígena Estadual Izidoro de Souza Meireles.

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Published

2020-11-12

How to Cite

Mattos, J. R. L. de, Mattos, S. M. N. de, & Surui, G. (2020). Ethnomathematics and indigenous school education: teaching through a fishing activity. Tellus, (42), 153–180. https://doi.org/10.20435/tellus.v0i42.691