School education and indigenous education: knowledge and territoriality in the indigenous land Mangueirinha/PR

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20435/tellus.v23i51.847

Keywords:

ancestral knowledge, Kaingang, indigenous education

Abstract

This article deals with the issue of kaingang education and indigenous school education promoted in the Indigenous Land (TI) Mangueirinha, located in the state of Paraná, Brazil. The effort undertaken here aimed to understand how the transformations caused by modernization, urbanization and colonialism impact the indigenous way of existence. Thus, the presence of the ancestors, called ká sἷ (old trunk), consolidates a feeling of kinship with the land and produces tár (strength) - which mobilizes all the energy of the kaingang collective to stay in their territory. In this sense, the text brings the personal/collective experience of one of the authors, as a Kaingang member of the aforementioned TI with indigenous practices, and their ancestral knowledge, demonstrated in various collective actions of mobilization and in the development of forms of education beyond the institutions education.

Author Biographies

Rodrigo Kavag de Souza, Universidade Estadual do Centro-Oeste do Paraná (Unicentro), Mangueirinha, Paraná, Brasil

Professor Indígena Kaingang junto à Escola Estadual Indígena Jykre Tãg. Mestre em Antropologia Social (UFRGS). Pedagogo (Unicentro/PR). Terra Indígena Mangueirinha/PR.

João Daniel Dorneles Ramos, Universidade de São Paulo (USP), São Paulo, São Paulo, Brasil.

Doutor e Pós-Doutor em Antropologia Social (UFRGS). Mestre em Sociologia (UFRGS). Cientista Social (UFPel). Pesquisador junto ao Instituto de Estudos Brasileiros (USP). Porto Alegre/RS.

Sergio Baptista da Silva, Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), Porto Alegre, Rio Grande do Sul, Brasil.

Antropólogo (USP). Professor do Programa de Pós-Graduação em Antropologia Social (UFRGS), Porto Alegre/RS.

References

BANIWA, Gersem. Educação escolar indígena no século XXI: encantos e desencantos. Rio de Janeiro: Mórula; Laced, 2019.

BENITES, Tonico. A escola na ótica dos Ava Kaiowá: impactos e interpretações indígenas. Rio de Janeiro: Contra Capa, 2012.

BRANCO, Carlos. As Araucárias na Terra Indígena de Mangueirinha: territórios, existências e resistência kaingang. 2021. Dissertação (Mestrado em Desenvolvimento Regional) - Programa de Pós-Graduação em Desenvolvimento Regional, Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR), Pato Branco, 2021.

BRANCO, Carlos; PERONDI, Miguel; RAMOS, João. Cosmopolíticas kaingang no Kreie-bang-rê (Campos de Palmas/PR). Tellus, Campo Grande, ano 22, n. 48, p. 9-39, maio/ago. 2022.

BRASIL. MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO [MEC]. Parecer CNE n. 14/99 – CEB – Aprovado em 14.9.99. Assunto: Diretrizes Curriculares Nacionais da Educação Escolar Indígena. Interessado: Conselho Nacional de Educação/Câmara de Educação Básica. Relator: Kuno Paulo Rhoden, S.J. (Pe.). Processos CNE nºs 23001.000197/98-03 e 23001.000263/98-28. Brasília, DF: MEC; CNE, 1999.

BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Diário oficial da união: Brasília, DF, 1996.

BRASIL. Decreto n. 26, de 04 de fevereiro de 1991. Dispõe sobre a Educação Indígena no Brasil. Brasília: Diário oficial da união: Brasília, DF, 1991.

BRASIL. [Constituição (1988)]. Constituição da República Federativa do Brasil. Diário Oficial da União: Brasília, DF, 1988.

BRASIL. Decreto n. 8.072, de 20 de junho de 1910. Cria o Serviço de Proteção ao Índio e Localização dos Trabalhadores Nacionais e aprova o respectivo regulamento. Brasília, DF: Câmara das Deputados, 20 jun. 1910. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/decreto/1910-1929/d8072.htm. Acesso em: 17 out. 2023.

BRASIL. INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA [INEP]. Censo da Educação Superior 2014 - Notas Estatísticas. Brasília, DF: INEP, 2015. Disponível em: http://www.inep.gov.br/superior/censosuperior/sinopse/default.asp. Acesso em 17 out. 2023.

CRÉPEAU, Robert. Mito e ritual entre os índios Kaingang do Brasil meridional. Horizontes Antropológicos, Porto Alegre, v. 3, n. 6, p. 173-186, out. 1997.

DANOWSKI, Débora; VIVEIROS DE CASTRO, Eduardo. Há mundo por vir. Ensaio sobre os medos e os fins. Florianópolis: Cultura e Barbárie, 2014.

DESCOLA, Philippe. Outras naturezas, outras culturas. São Paulo: Editora 34, 2016.

DESCOLA, Philippe; PÁLSSON, Gisli. Naturaleza y Sociedad: perspectivas antropológicas. Cidade do México: Siglo XXI, 2001.

FERREIRA, Bruno. Ũn si ag tũ pẽki vẽnh kajrãnrãn fã. O Papel da Escola nas Comunidades Kaingang. 2020. 190 f. Tese (Doutorado em Educação) - Programa de Pós-Graduação em Educação, Faculdade de Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2020.

FERREIRA, Bruno. Educação Kaingang: processos próprios de aprendizagem e educação escolar. 2014. 99 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Faculdade de Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2014.

HELM, Cecília Maria Vieira. Disputa na justiça pelas terras de ocupação kaingang, a decisão judicial. In: REUNIÃO DE ANTROPOLOGIA DO MERCOSUL [RAM], 7., 2007, Porto Alegre. Anais [...]. Porto Alegre: UFRGS, 2007.

HELM, Cecília Maria Vieira. A Justiça é lenta, a FUNAI devagar e a paciência dos índios está se esgotando: perícia antropológica na Área Indígena Mangueirinha, PR. Textos e Debates, Florianópolis, ano 2, n. 4, p. 22-38, 1996.

KOPENAWA, Davi; ALBERT, Bruce. A queda do céu: palavras de um xamã yanomami. São Paulo: Companhia das Letras, 2015.

KRENAK, Ailton. O amanhã não está à venda. São Paulo: Companhia das Letras, 2020.

KRENAK, Ailton. Ideias para adiar o fim do mundo. São Paulo: Companhia das Letras, 2019.

LACERDA, Rosane. Diferença não é incapacidade: gênese e trajetória histórica da concepção da incapacidade indígena e sua insustentabilidade nos marcos do protagonismo dos povos indígenas e do texto constitucional de 1988. 2007. 196 f. Dissertação (Mestrado em Direito) – Faculdade de Direito, Universidade de Brasília (UNB), Brasília, 2007.

LITTLE, Paul. Territórios sociais e povos tradicionais no Brasil: por uma antropologia da territorialidade. Anuário Antropológico, Brasília, v. 28, n. 1, 2003.

MELIÀ, Bartolomeu. Educação indígena e alfabetização. São Paulo: Edições Loyola, 1979.

MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO [MEC]; CONSELHO NACIONAL DE EDUCAÇÃO [CNE]; CÂMARA DE EDUCAÇÃO BÁSICA [CEB]. Cenário contemporâneo da educação escolar indígena no Brasil. Brasília: MEC, 2007. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/2007/releeicebcnerev.pdf. Acesso em: 13 out. 2019.

PIAIA, Eliana. Territorialidades acionadas pelo saber-fazer artesanal de mulheres Kaingang da terra indígena Mangueirinha. 2021. Dissertação (Mestrado em Desenvolvimento Regional) – Programa de Pós-Graduação em Desenvolvimento Regional, Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR), Pato Branco, 2021.

PIAIA, Eliana; WEDIG, Josiane. Mulheres Kaingang e seu saber-fazer artesanal: a interrelação entre cosmologia e conhecimento. Tellus, Campo Grande, ano 21, n. 45, maio/ago. 2021.

ROSA, Rogério Reus Gonçalves da. O território xamânico Kaingang vinculado às bacias hidrográficas e à floresta de araucária. Cadernos do LEPAARQ, Pelotas, v. 2, n. 4, 2005a.

ROSA, Rogério Reus Gonçalves da. "Os kujà são diferentes": um estudo etnológico do complexo xamânico dos Kaingang da terra indígena Votouro. 2005. 416 f. Tese (Doutorado em Antropologia Social) – Curso de Programa de Pós-Graduação em Antropologia Social, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2005b.

SILVA, Marcio; AZEVEDO, Marta. Pensando as escolas dos povos indígenas no Brasil: o movimento dos professores indígenas do Amazonas, Roraima e Acre. In: SILVA, Aracy Lopes da; GRUPIONI, Luís Donizete Benzi (Org.). A temática indígena na escola: novos subsídios para professores de 1° e 2°graus. Brasília: MEC; MARI; UNESCO, 1995.

SILVA, Sergio Baptista da. Cosmo-ontologia e xamanismo entre coletivos kaingang. In: FLECK, Eliane Cristina Deckmann (Org.). Religiões e religiosidades no Rio Grande do Sul: manifestações da religiosidade indígena. [volume 3]. São Paulo: ANPUH, 2014. p. 69-96.

SILVA, Sergio Baptista da. Cosmo-ontológica Mbyá-Guarani: discutindo o estatuto de “objetos” e “recursos naturais”. Revista de Arqueologia, Pelotas, v. 26, n. 1, p. 42-54, 2013.

SILVA, Sergio Baptista da. Dualismo e cosmologia Kaingang: o xamã e o domínio da floresta. Horizontes Antropológicos, Porto Alegre, v. 8, n. 18, p. 189-209, 2002.

VIVEIROS DE CASTRO, Eduardo. Metafísicas canibais: elementos para uma antropologia pós-estrutural. São Paulo, Cosac Naify, 2015.

VIVEIROS DE CASTRO, Eduardo. A inconstância da alma selvagem. São Paulo: Cosac Naify, 2011.

Published

2023-11-17

How to Cite

de Souza, R. K., Dorneles Ramos, J. D., & Silva, S. B. da. (2023). School education and indigenous education: knowledge and territoriality in the indigenous land Mangueirinha/PR. Tellus, 23(51), 9–33. https://doi.org/10.20435/tellus.v23i51.847