Indigenous students in higher education: presenting academic trajectories that contribute to ethnic affirmation

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20435/tellus.v23i51.909

Keywords:

ethnic affirmation, indigenous higher education, indigenous students, higher education

Abstract

Based on the authors experiences with indigenous peoples in higher education, the article seeks to present the university trajectories that contribute to the ethnic affirmation of indigenous students who attend or have attended undergraduate courses at the Catholic University Dom Bosco/UCDB, Mato Grosso do Sul/Brazil. As a result of reflections from research in progress at the Intercultural Education and Traditional Peoples Research Group/CNPq, the text is supported by studies that are marked by the thinking of intellectuals who are guided by the cosmovision of traditional populations and who transit through different educational spaces and a qualitative methodology, which uses observation and interviews with indigenous students as a methodological procedure for data production. The article seeks to contribute to the exchange of university experiences and to contribute to the destructuring of a subordination aimed at these peoples, encouraging indigenous protagonism in terms of social, political and academic/scientific representation, and emphasizing the indigenous presence in the university as a source for the construction of decolonized knowledge and the possibility of creating an intercultural education.

Author Biographies

Carlos Magno Naglis Vieira, Universidade Católica Dom Bosco (UCDB), Campo Grande, Mato Grosso do Sul, Brasil.

Doutor e mestre em Educação pela Universidade Católica Dom Bosco (UCDB). Graduado em Pedagogia pela Universidade Metropolitana de Santos (UNIMES). Graduado em História pela UCDB. Professor do Departamento Acadêmico de Ciências da Educação da Universidade Federal de Rondônia (UNIR), Porto Velho. líder do Grupo de Pesquisa Educação Intercultural e Povos Tradicionais/CNPq e vice-líder do Grupo de Pesquisa Educação e Interculturalidade/CNPq.

Gustavo dos Santos Souza, Universidade Católica Dom Bosco (UCDB), Campo Grande, Mato Grosso do Sul, Brasil.

Doutorando em Educação pela Universidade Católica Dom Bosco (UCDB). Mestre em Educação pela UCDB. Licenciado em História pela UCDB. Membro do Grupo de Pesquisa Educação Intercultural e Povos Tradicionais/CNPq.

Eva Maria Luiz Ferreira, Universidade Católica Dom Bosco (UCDB), Campo Grande, Mato Grosso do Sul, Brasil.

Mestre em História pela Universidade Federal da Grande Dourados (UFGD). Pesquisadora do Núcleo de Estudos e Pesquisas sobre Populações Indígenas (NEPPI/UCDB). Historiadora.

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Published

2023-11-17

How to Cite

Vieira, C. M. N. ., Souza, G. dos S. ., & Ferreira, E. M. L. . (2023). Indigenous students in higher education: presenting academic trajectories that contribute to ethnic affirmation. Tellus, 23(51), 255–278. https://doi.org/10.20435/tellus.v23i51.909