Experience reports on the construction of days to combat racism in higher education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20435/tellus.v23i52.969

Keywords:

Brazil, university education, racism, afro-descendants, indigenous people

Abstract

The Days to Combat Racism in Higher Education were organized within the framework of the Initiative for the Eradication of Racism in Higher Education, coordinated by the UNESCO Chair Higher Education, Indigenous Peoples and Afro-descendants in Latin America/UNTREF. There were two events, held in 2020 and 2023, in the online format, involving various educational institutions, teachers, students and technicians committed to the eradication of racism. The consequences of the Conferences were the broadening of the debate within and outside institutions, the construction of academic networks with social movements seeking to strengthen reflection on racism in institutional spaces and the creation of initiatives to eradicate racism in higher education. Such networks are willing to join forces so that there are more specific and quicker criteria for punishing racism in universities. Therefore, this article consists of a critical and problematizing account of racism in the academic environment based on the experience that took place in the Journeys to Combat Racism in Higher Education.

Author Biographies

Ana Caroline Amorim Oliveira, Universidade Federal do Maranhão (UFMA), São Luís, Maranhão, Brasil.

Doutorado em Antropologia Social pela Universidade de São Paulo (USP). Mestrado em Antropologia pela Universidade Federal de Pernambuco. Graduação em Ciências Sociais pela Universidade Federal do Maranhão. Docente do Curso de Licenciatura em Ciências Humanas/Sociologia e do Programa de Pós-Graduação em Cultura e Sociedade-PGCult da Universidade Federal do Maranhão-UFMA.

José Alves Dias, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB), Vitória da Conquista, Bahia, Brasil.

Doutor em História Social pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ). Professor Titular do Departamento de História, Professor Permanente do Programa de Pós-Graduação em Memória, Linguagem e Sociedade da Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia.

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Published

2024-06-28

How to Cite

Oliveira, A. C. A., & Dias, J. A. . (2024). Experience reports on the construction of days to combat racism in higher education. Tellus, 24(52), 153–173. https://doi.org/10.20435/tellus.v23i52.969

Issue

Section

Dossiê: Campanhas pela Erradicação do Racismo na Educação Superior na América Latina (Cátedra UNESCO-UNTREF): relatos e experiências indígenas e afrodescendentes (Período 2020-2022)