Experience report: campaigns to eradicate racism in higher education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20435/tellus.v24i52.976

Keywords:

racism, higher education, guidelines

Abstract

This article presents an experience report of two members of the work team of the Unesco Higher Education Chair, Indigenous Peoples and Afro-descendants in Latin America who provided support and follow-up of actions developed in the period from 2020 to 2022. This report presents an overview of the activities carried out. The material from the campaigns, analysis of the data presented, guidelines for combating racism based on the experiences and notes made by the teams stand out. The results show that the campaign provided participants (support teams) with an overview of the way in which racist practices occur in higher education and guidelines to address this issue in educational institutions.

Author Biographies

Larissa Lacerda Menendez, Universidade Federal do Maranhão (UFMA), São Luís, Maranhão, Brasil.

Doutorado e mestrado em Ciências Sociais pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP). Licenciatura plena em Educação Artística pela Fundação Armando Álvares Penteado. Professora do departamento de Artes Visuais da Universidade Federal do Maranhão (UFMA).

Haydee Maricela Mora Amezcua, Universidad Autónoma de Querétaro

Doctora en Estudios Interdisciplinarios sobre Pensamiento, Cultura y Sociedad en el Programa PNPC Conacyt de la Facultad de Filosofía de la Universidad Autónoma de Querétaro. Maestra en Derecho y Licenciada en Economía por la Universidad Nacional Autónoma de México.

References

AMARAL, Wagner; PATZI, Nayra. Primeira campanha para a erradicação do racismo na Educação Superior na América Latina. Revista Integracion y conocimiento, [s.l.], v. 2, n. 10, 2021. Disponível em: https://revistas.unc.edu.ar/index.php/integracionyconocimiento/article/view/33891/34303. Acesso em: 11 maio 2023.

CAMHAJI, Elías. Quemado vivo por ser indígena: el brutal ataque contra un estudiante otomí en una escuela de México: La agresión a un adolescente de 14 años, que ha tenido que someterse a cuatro cirugías, pone a Querétaro frente al espejo del racismo y el ‘bullying’. El País, [s.l.], 3 jul. 2022. Disponível em: https://elpais.com/mexico/2022-07-03/quemado-vivo-por-ser-indigena-el-brutal-ataque- contra-un-estudiante-otomi-en-una-escuela-de-mexico.html. Acesso em: 12 abr. 2023.

PALACIOS, Ashley. El poder de la belleza negra: discursos y prácticas en torno al cabello afro. 2020. TCC (Pregrado en Facultad de Comunicaciones y Filología) - Universidad de Antioquia, Medellín, 2020. Disponível em: https://bibliotecadigital.udea.edu.co/bitstream/10495/16591/3/PalaciosAshley_2020_Po derBellezaNegra.pdf. Acesso em: 11 abr. 2023.

SESIÓN 2 - 2da Campaña contra el Racismo en la Educación Superior. [S. l.: s. n.], 2021. 1 vídeo (2 hr 27 min). Publicado pelo canal Canaluntref. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=6m4Th94CtnI. Acesso em: 11 abr. 2023.

Published

2024-06-28

How to Cite

Menendez, L. L. ., & Amezcua, H. M. M. (2024). Experience report: campaigns to eradicate racism in higher education. Tellus, 24(52), 353–371. https://doi.org/10.20435/tellus.v24i52.976

Issue

Section

Dossiê: Campanhas pela Erradicação do Racismo na Educação Superior na América Latina (Cátedra UNESCO-UNTREF): relatos e experiências indígenas e afrodescendentes (Período 2020-2022)